MENU
Success Stories

Menstruovat s elegancí, šetřit peněženku i přírodu. Co stojí za úspěchem technologické inovace SaYu?

Středočeská společnost SaYu vyvinula unikátní funkční kalhotky, které proměňují ženám život.

Ženy se díky nim cítí komfortně právě v momentech, které mohou být i velmi nepříjemné. Produkty SaYu jsou krásné, vysoce kvalitní, technologicky vyspělé a současně ekonomické a ekologické. SIC vám nabízí příběh jednoho ze svých nejúspěšnějších klientů.

Když před pěti lety hledala pro sebe a svoji dceru menstruační kalhotky, nenašla na českém trhu žádné, které by jí plně vyhovovaly. „Několik jsem jich vyzkoušela a líbil se mi pocit nezávislosti, že nemusím každý měsíc používat jednorázové pomůcky, jenže žádné mi nepřišly dost kvalitní ani moc hezké,“ vysvětluje někdejší zdravotní sestra Jana Mohlová. Kalhotky, které by jí zpříjemňovaly život během menstruace, se proto rozhodla vytvořit podle vlastních představ.  

Oslovila přítelkyni svého nejstaršího syna Magdalénu Mohl, která studovala Fakultu textilníTechnické univerzity v Liberci a perfektně zvládala střihy. Společně vymyslely první návrhy a zároveň rozvíjely myšlenku, jak na český trh uvést spodní prádlo špičkové kvality, které by naplnilo potřebu tolika žen cítit se komfortně nejen při menstruaci, ale i třeba při sportu, inkontinenci nebo v šestinedělí. A když podnikatelský záměr nadchl i bratra Jany Mohlové, který se rozhodl do startupu investovat, zrodila se v roce 2019 SaYu s.r.o. jako rodinná garážovka.

Raketový růst, který začal v obývacím pokoji

„Náš první rok byl neuvěřitelně energický. V Česku tehdy neexistovala téměř žádná konkurence, brzy jsme si uvědomili, že tu děláme věc, která je vlastně převratná,“ líčí počátky SaYu jednatelka Jana Mohlová. Rodina Mohlů oslovovala dodavatele materiálů a výrobce, a hlavně ve spolupráci s odborníky textilní fakulty detailně promýšlela technologickou stránku kalhotek. Jejím cílem totiž bylo krásné spodní prádlo, které bude současně velmi funkční. Vývoj a testování materiálu zabralo rok. A stálo za to…

SaYu začala podnikat doslova v obývacím pokoji rodinného domu ve středočeském Husinci a její počáteční investice činila tři sta tisíc korun. Když v roce 2019 založila svůj e-shop, těžko si mohla představit, že za dva roky prodá zákaznicím i zákazníkům téměř čtvrt milionů vysocefunkčních kalhotek, umístí se v elitní sestavě nadějných designérů časopisu VOGUE, její příběh zaujme prestižní magazín Forbes a její tržby přesáhnou dvanáct milionů korun. Ano, pohádky se občas dějí.

Jednatelky SaYu s.r.o. Magdaléna Mohl (vlevo) a Jana Mohlová v sídle společnosti (foto SIC)

SaYu jako vysoce kvalitní český výrobek

Když dnes přijdete do sídla společnosti SAYU v centru Prahy, uchvátí vás noblesní prostory secesní budovy. Atmosféra uvnitř je ale uvolněná a příjemně osobní, takže zákaznice si může kalhotky v pohodě prohlédnout a zkonzultovat jejich výběr. Může si je zde také pořídit průměrně za dvanáct set korun. Možná byste řekli, že cena za kus je vysoká. Jenže…

„Vybíráme nejkvalitnější materiály, takže naše kalhotky mají dlouhou životnost a jejich jemné krajky jsou tělu velmi příjemné,“ říká na adresu špičkového produktu Jana Mohlová. Navzdory častým nabídkám lowcost asijských dodavatelů sází středočeská společnost výhradně na kvalitní tuzemskou produkci. „Design kalhotek a střihovou přípravu si navrhujeme sami a kalhotky následně vždy šije česká firma,“ zdůrazňuje Jana Mohlová jednu z firemních hodnot.

Ukázka produktů z e-shopu SaYu, kde najdete i tematický blog

Technologicky vyspělé i všestranně šetrné

Kalhotky SaYu jsou krásné, ale zároveň technologicky napřed. Obsahují funkční vložku upletenou z merino vlny. Její jedinečné vlastnosti umožňují vytvořit v místě dotyku s intimními partiemi prodyšnou a paropropustnou membránu, jejíž vývoj probíhal ve spolupráci s Technickou univerzitou v Liberci i díky financím SIC. „Když žena menstruuje nebo když třeba sportuje, odvádí membrána vlhkost, což je pro naše zákaznice velmi příjemné,“ vysvětluje návrhářka a zároveň jednatelka SaYu Magdaléna Mohl. Zároveň má merino vlna výborné termoregulační vlastnosti, takže v létě ochlazuje, zatímco v zimě naopak hřeje.

Merino vlna ale vyniká i svými antibakteriálními účinky. Díky tomu, že vlna pochází z australských ovcí a její vlákna obsahují proteiny, mikroorganismům se v ní moc nedaří. Zatímco řada výrobců běžných textilií zajišťuje antibakteriální účinky nanostříbrem, které se při praní vyplavuje do odpadních vod a poškozuje lidskou pokožku, merino vlna hubí bakterie zcela přirozeně. Šetrnost vůči lidskému zdraví i vůči životnímu prostředí proto představuje další přidanou hodnotou, na které si SaYu od počátku zakládá. „Podnikání nás baví právě proto, že nám nejde jen o peníze. Fakt, že nabízíme i hodnotu v podobě ekologie, byl pro mě jedním ze spouštěčů, proč firmu vůbec založit,“ zdůrazňuje jednatelka Jana Mohlová.

Jana Mohlová a Magdaléna Mohl v sídle společnosti

Pět menstruačních kalhotek na tři roky

Ohleduplnost vůči životnímu prostředí je v případě SaYu symbiotickou součástí byznysu, protože její produkty šetří nejen přírodu, ale také peněženku zákaznic či zákazníků. „Některé naše zákaznice už ve svém životě používají při menstruaci výhradně naše kalhotky a my jsme spočítaly, kolik ročně uspoří peněz. Udělaly jsme srovnání s vyšší střední třídou menstruačních pomůcek jako jsou dámské vložky, tampóny či kalíšky a vyšlo nám, že žena díky našim kalhotkám průměrně ušetří dva tisíce korun ročně,“ vypočítává ekonomický benefit Jana Mohlová. Díky vysoce kvalitním materiálům a jejich snadnému čistění totiž ženě postačí patery kalhotky SaYu na tři roky. Vzhledem k tomu, že žena za život spotřebuje v průměru patnáct tisíc menstruačních pomůcek, které vesměs končí jako obtížně odbouratelný odpad, představují menstruační kalhotky významný příspěvek ke snížení ekologické zátěže.

Středočeská společnost SaYu neustále přesvědčivě dokazuje, že se dá nejen menstruovat s elegancí, ale také dělat úspěšné inovativní podnikání, které zdaleka není jen o penězích.


Výsledky spolupráce SaYu a SIC:


Program INO pomohl zlepšit vlastnosti funkční vložky kalhotek (finance na vývoj s TUL)
Programu EX pomohl otevřít cestu na trh EU (finance na vznik e-shopu pro platby v eurech)
Program PLATINN zajistil SaYu odborného mentora Aleše Holana, se kterým společnost např. definuje svoji obchodní strategii