Unikátní české pilníky vznikly vlastně náhodou. V roce 1997 zkoušel Jan Turina starší pro svého tehdejšího zaměstnavatele novou technologii na výrobu antireflexního skla. Výsledkem mělo být lehce zdrsněné sklo s difuzním odrazem. Zkušební vzorek byl ale drsný až moc a pan Turina si na něm začal brousit tužky. „Jednou o víkendu si táta prohlížel časopis a tam bylo něco o manikúře. Najednou ho napadlo, že z toho zdrsněného skla začne dělat pilníky na nehty. Byl to čistě spontánní nápad,“ říká Jan Turina mladší.
Pan Turina starší neváhal převést myšlenku ve skutečnost. Vzal obyčejný kovový pilník na nehty, obkreslil jeho tvar na sklo a dal ho vybrousit. Výsledek byl více než uspokojivý. Skleněný pilník byl oproti tehdejším alternativám jemnější, nehty zabrousil, ale nepoškodil.
Téměř 80 % produkce je dekorováno některou z nabízených technik od barvení přes potisk a pískování až po zdobení ruční malbou nebo rytím (foto: Sofit).
Rodinná firma v jedné místnosti
Jan Turina starší se do věci vrhnul po hlavě a založil vlastní firmu. Zapojil téměř celou rodinu. Část činností prováděli sami, něco si nechávali zajišťovat subdodavateli. „Jednou za měsíc jsme si pronajali celou leštírnu ve sklárně a tam jsme sklo připravili na další zpracování,“ upřesňuje Jan Turina.
Pilníky měly úspěch. Lidé oceňovali, že díky své jemnosti oproti například smirkovým variantám nepoškrábou povrch přírodních nehtů, opilují je dohladka a zabrání dalšímu třepení. Díky skvělým vlastnostem produktu a spokojeným odběratelům mohla značka růst a po čase přišel další důležitý milník – koupě objektu bývalé sklárny v Městci Králové. V roce 2006 se sem přestěhovala celá výroba a firma Sofit tu sídlí dodnes.
Úspěchy firmy v číslech
- 1 000 000 vyrobených pilníků za rok
- 25 let na trhu
- 80 % produkce pro export
- 20 operací, než se tabule skla promění v pilník
- vyrobené pilníky by pokryly 5 fotbalových hřišť
Řemeslný produkt, který vydrží dlouhá léta
Kromě toho, že jsou skleněné pilníky Sofit mimořádně šetrné k přírodním nehtům, pyšní se zároveň dlouhou životností. Smirkové pilníky vydrží řádově týdny, kovové varianty roky, ale pilníky Sofit budete mít ve své manikúrní sadě klidně až 20 let.
Velká část výrobních operací probíhá ručně s využitím tradičních sklářských technik (foto: Sofit).
„Je to dáno tím, že u ostatních pilníků vždycky máte nějaký nosič, na něm lepidlo a brusná zrna, která se ale časem vylámou. Kdežto my vytváříme brusnou plochu přímo do povrchu skla, takže nehrozí, že se pilník poškodí tím, že se brusná zrna odloupnou,“ vysvětluje Jan Turina.
Současný ředitel společnosti Jan Turina mladší (foto: Sofit)
Právě udržitelnost produktu je pro firmu Sofit jednou z klíčových hodnot. „Sklo je sice energeticky náročné na výrobu, ale naše produkty mohou opravdu sloužit 10 až 20 let. Zatímco když si koupíte jednorázový pilník, za měsíc ho vyhodíte a když si koupíte kovový pilník, budete jich za dekádu potřebovat několik,“ srovnává Jan Turina, jehož firma pilníky vyrábí z velké části ručně a zakládá si na tom, že jde kompletně o evropský výrobek.
Spolupráce se SIC, která nastartovala další etapu
V Sofitu sice pilníky vyráběli, sami je ale neprodávali. Jejich zákazníky byli velkoodběratelé, kteří pilníky prodávali dál pod vlastními značkami. „Chtěli jsme se dostat do pozice, že budeme prodávat finální produkty koncovým zákazníkům nebo byznysovým partnerům, ať už to budou reklamky, kosmetické firmy nebo nehtové salony,“ líčí Jan Turina touhu po dalším rozvoji.
A právě tady do hry vstoupilo SIC, které vedle hi-tech inovací podporuje rozvoj firem s vlastním finálním produktem, který má přidanou hodnotu. V Sofitu využili jeho mentoringový program PLATINN, a to hned dvakrát. V rámci prvního programu dali společně s expertem SIC dohromady strategii rozvoje firmy. Ve „dvojce“ jednotlivé kroky detailně propracovali a stanovili načasování. „Expert nás nakopnul, protože náš produkt se mu líbil a dával mu smysl. Přišlo mu zajímavé, co a jak děláme. To nás hodně nabilo, a získali jsme jasný směr,“ zdůrazňuje přínos spolupráce s odborným mentorem SIC Jan Turina.
Stávající portfolio produktů firmy Sofit, které se bude od začátku roku 2025 rozšiřovat o připravované novinky (foto: Sofit).
Úspěšná expanze na globální trhy
Poté začali v Sofitu velkou část energie soustředit na to, aby mohli zákazníkům nabídnout zcela hotový finální produkt. Takový, který zákazník vezme a rovnou dá na pult. A k tomu bylo zapotřebí vytvořit vlastní vizuální identitu.
„Vizuální identitu nám pomohl vytvořit další program SICu EXpanduj na trh. Díky němu jsme začali spolupracovat s fotografkou a grafickým studiem, kteří nafotili naše produkty, vytvořili pro nás nové logo a prvky identity a pomohly nám graficky dotáhnout návrhy našich obalů,“ vysvětluje Jan Turina.
Vedení rodinné firmy Sofit, Jan Turina a jeho sestra Jitka Vegrichová. na veletrhu Cosmoprof v italské Bologni (foto: Sofit).
Už s novou vizuální identitou se firma Sofit také vydala na velký kosmetický veletrh v Itálii. Tam získala nové kontakty a síť stávajících zahraničních odběratelů se postupně začala rozrůstat o nové zákazníky z celé Evropy od Pobaltí a Polska přes Německo až po Itálii a Francii. Tím ale zdaleka neskončila a momentálně rozvíjí obchodní vztahy v Peru a Venezuele, chystá se také do Turecka a Spojených arabských emirátů.
Udržitelná budoucnost
Firma Sofit ročně vyrobí zhruba 1 000 0000 pilníků, 80 % výrobků odchází do zahraničí. Vzdor těmto úspěchům však nezahálí a zavádí množství novinek. Své portfolio se chystá rozšířit o další produkty z oblasti péče o ruce a nohy – o jednom z nich právě jedná s patentovým úřadem. Vedle toho „pracujeme na ekologičtější variantě pouzder, plánujeme spolupráci s bezobalovými obchody a spuštění vlastního e-shopu. V neposlední řadě pak hledáme nové cesty, jak efektivněji využívat zdroje s menším environmentálním dopadem,“ uzavírá Jan Turina.