MENU

Cesta české židle do světa

Společnost zabývající se vývojem, výrobou a velkoobchodním prodejem židlí a křesel ze Škvorce u Prahy vyhrála na konci roku 2022 druhé místo v soutěži Rodinná firma roku. V sídle firmy Alba jsme se sešly s exportní ředitelkou a dcerou majitele, paní Sabinou den Brinker, a povídaly jsme si o plánech firmy na expanzi do zahraničí, čínských židlích a v neposlední řadě také o spolupráci se Středočeským inovačním centrem.

Židle Alba

V rámci programu INO:EX, jehož prostřednictvím pomáhá Středočeské inovační centrum malým a středním firmám, změnila Alba svou marketingovou strategii. S marketingovou agenturou, kterou si Alba vybrala z databáze SIC, nastavila marketingovou strategii firmy, kompletně změnila vizuální podobu značky, vytvořila nové logo, postavila webové stránky, které jsou uživatelsky přívětivější, designově atraktivnější a umožňují sledovat řadu analytických údajů. Ve spolupráci se SICem tato rodinná firma pokračovala účastí v programu Platinn, během něhož Sabinu den Brinker koučovala na jaře minulého roku expertka paní Ivana Olivová. Dalším z řešených témat bylo i nástupnictví ve vedení firmy nebo systém interního řízení.

Jak jste se o Středočeském inovačním centru dozvěděli?

Původně se na nás obrátil jeden náš zákazník, abychom mu pomohli vyvinou židli dle jeho zadání a zadání průmyslového designéra. Právě tento designér již několikrát se Středočeským inovačním centrem spolupracoval a SIC nám doporučil. Pak k nám přijela Barbara Svojanovská ze SIC a věci se daly do pohybu. V rámci programu INO:EX vznikla nová vizuální identita firmy, nový web a produktové katalogy nejen v češtině, ale i v němčině a angličtině, které jsme již použili na naší cestě po Švýcarsku, kde jsme se setkávali s novými distributory našich výrobků. 

Tím jsme se vlastně již dostaly i k plánované expanzi firmy. V rámci programu INO:EX jste zkoumali i exportní potenciál Vaší firmy: 

Ano, přesně tak. Kromě Čech máme zastoupení i na Slovensku, ale analýza ukázala, že bychom se měli soustředit na německy mluvící trh. V Německu už jsme kdysi měli zastoupení, takže nám to dávalo smysl, a Rakousko a Švýcarsko už pak byly logickým krokem. Situace přesto není jednoduchá ani jednoznačná – z průzkumů jasně vyšlo, že nejprodávanější židlí je židle vyrobená v Číně – levná židle. To se skutečně potvrdilo i při naší návštěvě Švýcarska na konci minulého roku, kde se mne náš stávající distributor relativně velkého obchodního domu ptal, zda mu jsme schopni dodávat židle za 30 CHF. Vždyť to je cena dvou hamburgerů ve švýcarském McDonaldu! Skoro se mi zdá, že český zákazník do sebe investuje více než ve Švýcarsku. 

Jak celkově hodnotíte programy a přístup Středočeského inovačního centra?

Program Platinn i program INO:EX se mi strašně líbí, kdyby nebylo SICu a jeho podpory, neměla bych jinak příležitost uskutečnit, vše, co jsem zmínila, protože to jsou projekty, které my bychom si jako střední firma nemohli v dané podobě dovolit a ani bychom nevěděli, kde experty hledat. Nejde však jen o programy podpory firem – SIC pracuje i na vytvoření business komunity, v jejímž rámci pořádá přednášky a neformální setkání podnikatelů, případně setkání podnikatelů s experty, kterých jsem se také již několikrát zúčastnila a mohu je jen doporučit. Jednak jsem se dozvěděla zajímavé věci a jednak je to jedinečná příležitost k networkingu v rámci business komunity. Navíc dokumentace k projektům byla relativně jednoduchá – určitě ne tak náročná jako například u evropských dotací, kde jsme museli evidovat každý šroubek. Musím říci, že se mi strašně líbí, že celý proces byl opravdu transparentní, jednoduchý a s osobním přístupem ze strany SICu. Vše zkrátka „šlapalo“, jak má – vždy jsem věděla, na koho se obrátit, paní Svojanovská se mnou vždy spolehlivě a přátelsky komunikovala. 

Vaše nápady společně proměníme v úspěch. Neváhejte kontaktovat náš Tým podpory firem pro více informací.

Tři generace ve vedení firmy Alba