Má za sebou téměř třicetiletou dráhu manažera ve velkých automotive firmách. Jak se ale z člena představenstva společností Shell Czech Republic a Louda Auto stane mentor na volné noze, jehož rady oceňuje široké spektrum malých a středních firem od elektromobility po ekologické papírnictví? Nabízíme rozhovor s úspěšným expertem Středočeského inovačního centra.
Do roku 2018 jste se věnoval obchodu a marketingu, máte za sebou úspěšnou manažerskou dráhu. Co způsobilo vaši profesní proměnu ve start-up kouče a mentora?
Pro mě je automotive srdeční záležitost, už od dětských let mě bavila auta a motorsport. Takže jsem celou dobu mohl dělat práci, která mě bavila a naplňovala. V roce 1991 jsem nastoupil do společnosti Shell Czechoslovakia, kde jsem byl jedním z jejích prvních českých zaměstnanců, a prošel jsem s ní celou cestu až po globalizovanou firmu s obratem přes padesát miliard korun. Automotive pro mě byla skvělá, nádherná a dlouhá kapitola, ale ta se uzavřela a já se dostal ke start-upům trošku oklikou. Většinou nás život na další cesty prostě navede…
Dostal jsem nabídku přednášet na Vysoké škole ekonomické v Praze a pak jsem se dostal do jejího univerzitního akcelerátoru start-upů xPORT. Takže to byl plynulý přechod ̶ přirozeným networkingem jsem se seznamoval s lidmi z dalších akcelerátorů a stal se expertem Středočeského inovačního centra v rámci programu SIC Platinn.
SIC Platinn je mentoringový program, ve kterém si malé a střední firmy Středočeského kraje vybírají ze sítě našich špičkových expertů. Řešil jste v něm už výzvy sedmi společností. Co vás na tom baví?
Víte, když se dnešní optikou podívám na své začátky u Shellu, tak my jsme v tom roce 1991 také měli něco jako start-up. Měli jsme dobrého investora a brand ̶ naší mateřskou společnost Shell, ale bylo nás sotva deset a sídlili jsme ve třípokojovém bytě (smích). Takže kromě našeho nadšení a energie jsme neměli vlastně vůbec nic. Vymýšleli jsme věci tak, jak se dneska vymýšlí ve start-upech, nikdo nám život moc nelajnoval…, pamatuju, jak jsme si sami překládali první obchodní letáky a nastavovali ceníky. No a s touto zkušeností si myslím, že mám teď v roli experta SIC výhodu, protože vím, jak firma roste a jaké má během růstu potřeby. Věřím proto, že malé a střední firmy, které potkávám ve Středočeském inovačním centru, dokážu dobře nasměrovat nebo jim sdělit svůj názor, jak by se měly k novým výzvám v danou chvíli postavit.
Základem vaší práce tedy je, že nabízíte své rady, názory a zkušenosti?
Ano, vnímám svoji roli jako mentoringovou, protože vím, že majitelé a ředitelé firem na moji radu čekají. Není to ale úplně černo-bílé, někdy jde vlastně o koučování, kdy neradíte, ale s vedením firmy pracujete skoro až jako psychoanalytik (úsměv). Vzhledem k mé profesní dráze je mojí doménou obchod (nastavení obchodního modelu, strategie), budování týmu, nastavení řízení a dalších firemních procesů.
Středočeské inovační centrum v rámci SIC Platinn několik expertů firmě doporučí a ona si pak za sebe vybere toho nejvhodnějšího. Jaký krok poté děláte vy?
Potkám se fyzicky se CEO, někdy i na neutrální půdě, třeba v kavárně. Každá situace je jiná, obecně je ale třeba, aby mezi námi fungovala lidská chemie a aby se můj profil potkal s tím, co firma potřebuje. Snažím se pak vždy navnímat, jak firma funguje, co řeší, v jaké je pan majitel či CEO situaci. Rád se i projdu přímo po firmě. Když vidím její zázemí, můžu si doplnit obrázek, který se mi začal tvořit v rozhovoru s vedením.
Aktuálně spolupracujete s firmou TechTest s.r.o. ̶ čemu se ta věnuje?
TechTest vyrábí ruční detektory čistoty kovových povrchů například ve strojírenství a u stavebních konstrukcí. Řešíme mimo jiné přípravu střednědobého obchodního plánu a možnosti expanze na zahraniční trhy.
V čem je podle vás pro firmy vaše expertní role nenahraditelná?
Já v podstatě majiteli firmy předkládám názor nebo návrh, jak by se dané věci daly řešit, a rozhodnutí je vždy na něm. Možná to zní jako klišé, ale firmy oceňují nezávislý odborný pohled zvenčí. A pak je tu druhá rovina, že totiž v mnoha případech dokáži pomoci i svými kontakty ̶ mohu otevřít firmě dveře tím, že zavolám někomu, koho dobře znám.
Jako SIC expert jste pomohl nastavit byznys plán firmě EKOLO.cz, která ze svého projektu inteligentních nabíjecích stanic Powerbox.One vytvořila dceřinou společnost. Co vás na této firmě zaujalo?
Věděl jsem z automotive, že elektromobilita a nabíjení jsou obrovská témata a rád jsem proto získal vhled do oblasti elektrokol. Dalo by se čekat, že nabíjení aut a kol bude podobné. Jenže jsem se díky spolupráci s EKOLO.cz naučil, že kola v tom mají v dobrém smyslu slova několik let zpoždění. Dnes máte v autě standardizované zástrčky a nabíjecí kabely, elektrokola ale mají zástrčky podobně různorodé jako notebooky. Unifikace se zatím neřeší – každý výrobce si jede po svém. Líbilo se mi, že majitel EKOLA měl jasnou vizi, takže já jsem se mohl plně soustředit na nastavení byznys plánu, jak z pohledu budoucího řízení, tak i s ohledem na potenciální vstup budoucího investora.
Co vás na práci pro Středočeské inovační centrum baví nejvíc?
Vždycky mě bavilo pracovat s lidmi. Po mnoha letech, kdy jsem byl čím dál více vázán korporátními pravidly, jsem se ocitl v prostředí, kde je běžné, že společně s vedením firmy vymyslíte změnu, která se zrealizuje třeba za čtrnáct dní. Zároveň mě baví to, že se neustále učím nové věci. Jak jsem říkal, práce v automotive mě naplňovala, ale zpětně jsem zjistil, že tím jednoznačným zaměřením jsem se zároveň o něco ochuzoval. Svět okolo je prostě daleko barvitější… V rámci SIC Platinn spolupracuji s hodně různorodými firmami, potkávám se s novými technologiemi a taky se spoustou nadšených lidí.