Podle průzkumů už dnes vnímá Cirkulární ekonomiku jako svou první prioritu v rámci udržitelnosti 62% českých firem. Proč?

Cirkulární ekonomika jako podnikatelský přístup
Cirkularita zdaleka není pouze o odpadech a recyklaci. Jde o chytré a efektivní využívání materiálů, které omezuje plýtvání, snižuje náklady a hledá nové cesty, jak vytvářet hodnotu. Globálně dnes vracíme do oběhu jen 7 % vytěžených surovin. Zbytek končí ve spalovnách, na skládkách, v mořích… což je masivní zátěž pro životní prostředí.
Cirkulární přístup tento dopad zmírňuje, protože se ptá: Jak navrhnout výrobek, aby dlouho vydržel a nekončil hned v koši? Jak minimalizovat množství vstupních surovin, a přesto doručit zákazníkovi maximální hodnotu? Cirkularita je tak motorem byznysových inovací. A pro menší podniky může znamenat silnou konkurenční výhodu.
5 přínosů cirkularity pro malé a střední podniky
1. Úspory na nákladech
Cirkulární opatření snižují firemní náklady. Podle McKinsey mohou malé a střední podniky díky efektivnějšímu využívání zdrojů ušetřit provozní náklady a zvýšit maržovost až o 20 %. Významné jsou úspory v oblasti energií i odpadů. Například středočeská firma Augiášův chlév, expert na udržitelnost a odpady, pomohla svému klientovi z průmyslové výroby snížit náklady na odpad dokonce o téměř 70 %.

2. Nové zdroje příjmů
Případové studie napříč sektory ukazují, že cirkulární byznys modely, jako jsou pronájem, repase, poskytování oprav nebo recyklace, nejen udržují materiály déle v oběhu, ale mohou firmám zajistit 15-20% růst celkových tržeb. Zejména ve výrobním sektoru mohou podobné cirkulární modely zvýšit maržovost a celkové příjmy o desítky procent. Navíc výrazně posilují loajalitu zákazníků.

3. Lepší šance na spolupráci s velkými hráči
Cílem mnoha SMEs je stát se dodavatelem větších firem. Ty dnes kvůli ESG reportingu (povinnost vykazovat environmentální a sociální dopad firmy) hledají partnery s nižší environmentální stopou. Např. Škoda Auto tak ve svých zrevidovaných nákupních kritériích preferuje dodavatele, kteří používají recyklované nebo recyklovatelné materiály.
4. Lepší připravenost na legislativu
Povinnost ESG reportingu zatím na SMEs nespadá, existují ale dobrovolné reportovací standardy pro malé firmy doporučené Evropskou komisí. Nefinanční reporting ovšem již dnes ovlivňuje i malé a střední podniky právě přes požadavky od větších klientů. Cirkulární ekonomika přitom hraje v environmentální části reportingu klíčovou roli. Čím dřív s ní začnete, tím větší náskok a výhodu získáte – ve výběrových řízeních či při žádostech o dotace.
5. Silnější značka a atraktivita pro zaměstnance
Více než polovina českých zákazníků zohledňuje při nákupu společenskou odpovědnost značky. Téměř 70 % lidí z generace Z a mileniálů pak bere při výběru zaměstnavatele v potaz ekologickou odpovědnost firmy. Cirkularita tak pomáhá nejen při získávání zákazníků, ale i v náboru kvalitních lidí do týmu.
Budoucnost podnikání je cirkulární
Zavedení principů cirkulární ekonomiky může vaší firmě přinést konkrétní obchodní výhody – úspory, nové příjmy i lepší postavení na trhu. Zároveň pomáhá snižovat dopad na přírodu. Spojuje tedy to, co je výhodné, s tím, co je prospěšné. Jak vám tahle kombinace zní?
Chcete vědět více o podpoře, kterou malým a středním podnikům v oblasti cirkulární ekonomiky poskytuje SIC? Podívejte se na přehled na našich stránkách.