Smart City Tel Aviv vytvořil jedinečný přístup ke svým občanům
Kladli jste si někdy otázku, jestli by místo toho, aby šel občan na úřad, nemohl pro změnu přijít úředník za občany? V Tel Avivu to možné je. Dnes už 60% obyvatel města starších 13 let si využívá elektornický nástroj Digi-Tel, který oznamuje rodičům, že mají registrovat dítě do školky, nebo řidičům, že se chystá oprava silnice.
Na počátku vzniku nástroje Digi Tel bylo na Tel Avivské radnici jenom několik iniciativních jedinců, kteří položili občanům města otázku, jestli mají rádi své město a jestli mají rádi i jeho samosprávu.
Výsledek byl překvapivý. Obyvatelé města odpověděli, že město zbožňují, ovšem jejich vztah k samosprávě nebyl nikterak pozitivní, a to i přes poměrně vysoké standardy sociálních, zdravotních a komunálních služeb, které samospráva města pro své občany zabezpečuje.
Reprezentace města si uvědomila, že se s ní lidé dostávají do styku pouze tehdy, řeší-li nějaký problém či negativní událost, jako např. placení daní, pokut nebo ohlašování havárií. Proto se radnice v rámci konceptu Smart City rozhodla zavést zcela odlišný přístup ke svým občanům, který je založen na vstřícnosti, otevřenosti a aktivitě samosprávy.
Po více jak deseti letech příprav se podařilo v rámci iniciativy Smart City Tel Aviv vytvořit Digi-Tel – zcela unikátní elektronický nástroj, který informuje občany nejen o povinnostech vůči své samosprávě, ale také o pozitivních událostech. V roce 2014 byl oceněn prestižní cenou World Smart City Award na kongresu Smart City Expo v Barceloně.
O úspěších nástroje Digi-Tel, jeho přednostech, nesnázích spouštění, zkušenostech, plánech do budoucna, i možnostech transferu do středočeského prostředí jsme hovořili z reprezentací telavivské radnice v rámci rozvíjejícího se mezinárodního partnerství mezi SIC, obcí Tel Aviv-Yafo a Tel Aviv Global. Budeme věřit, že koncept Digi-Tel bude mít potenciál i pro občany středočeských municipalit.