MENU

Mezinárodní týmy učitelů, vědců a inovátorů navrhli chytrá řešení pro lepší život ve Středočeském kraji

Doprava, cestovní ruch, energetika, životní prostředí, zdravotnictví. Pět oblastí, pět výzev pro středoškolské učitele, zahraniční vědce a odborníky na vzdělávání. 23. ledna uspořádalo SIC spolu s partnery z Mexika a Kanady první Online SIC Ideathon. Pět týmů se po dobu pěti hodin snažilo navrhnout řešení aktuálních společenských problémů a pomocí programování vytvořit fungující prototypy. Vítězem se stal tým z Kutné Hory.    

„Zhotovili jsme prototyp zařízení, jehož základní funkcí je předávání údajů o hladině glukózy u diabetiků ošetřujícímu lékaři prostřednictvím vzdáleného přístupu. Pokud by byl tento přístroj vyráběn a případně hrazen zdravotními pojišťovnami, odstranil by problém s pomalou a neefektivní kontrolou zdravotního stavu diabetiků, v případě mimořádných hodnot by pak umožnil rychlým zásahem zachránit zdraví pacienta,” říká Josef Treml, zástupce vítězného týmu pedagogů VOŠ, SPŠ a JŠ Kutná Hora a Gymnázia Jiřího Ortena.

Když se myšlenky stávají realitou

Hlavním cílem online akce bylo vytvořit praktické a inovativní řešení formou rychlého prototypování, za využití tzv. Maker metody – vzdělávacích technik a přístupů, on-line platforem a technologie programování. Účastníky byli učitelé a ředitelé středních škol v Kutné Hoře, Brandýse nad Labem nebo z Centra technického vzdělávání v Městské knihovně Polička, odborníci z Národního pedagogického institutu, ale také zahraniční vědci z Astronomického a Fyzikálního ústavu Akademie věd ČR.

Každý tým měl k dispozici diskuzního odborníka a mentora. Společně procházeli všemi aktivitami, definovali problémy v daném sektoru, navrhovali řešení s ohledem na potřeby finálních uživatelů a vytvářeli prototypy za využití programování, ale také recyklovatelných materiálů.„Porotci hodnotili projekty na základě předem daných hodnotících kritérií – inspirující nápad, inovativnost, impakt a komunikace. Některé týmy navíc získaly speciální ocenění poroty,“ říká Athziri Moreno, manažerka mezinárodních vztahů SIC a hlavní organizátorka soutěže. „Použitá Maker metoda rozvíjí zejména dovednosti jako jespolupráce, komunikace, prototypování, adaptabilita, informatické a kritické myšlení. Kromě těchto dovedností rozvíjí také kreativitu a dovednosti k podnikání. Jsem ráda, že si účastníci v průběhu akce mohli změřit, ve kterých dovednostech se nejvíce posunuli a naučili se lépe pracovat v týmu,“ dodává Athziri Moreno.

“Pro Středočeský kraj jsme navrhli pomocníka pro turisty preferující méně navštěvované turistické cíle. Zařízení využívající sluneční energii monitoruje počet návštěvníků. Na místě poskytuje informace o dané lokalitě ve formě 2D nebo 3D a přes QR kód umožní přístup k praktickým informacím o službách v okolí.” – Gymnázium J. S. Machara, Brandýs Nad Labem (Speciální ocenění – Inovativnost, oblast cestovního ruchu).

“Navrhli jsme pomocníka pro řidiče elektrovozidel: Systém pro monitorování funkčnosti a obsazenosti volných míst u nabíječek elektromobilů. Systém byl navržen pro Středočeský kraj, informace se přenáší na světelné informační tabule a do navigací v chytrých telefonech.” – Národní pedagogický institut (2. místo a speciální ocenění za nejlepší týmovou komunikaci, oblast Životní prostředí)

“Navrhli jsme prototyp chytrého pouličního osvětlení. Detektor svitu a pohybu zapíná automatické osvětlení v případě soumraku a chodce blížícího se k pouliční lampě. V opačném případě světlo zůstává vypnuté. Systém může být využit obcemi Středočeského kraje.” – Astronomický ústav AV ČR / Městská knihovna Polička – Centrum technického vzdělávání (Speciální ocenění: Nejlepší dopad, oblast Energetika)

“Navrhli jsme sdílené kolo, které je díky technologii LED bezpečnější. Rádi bychom tím podpořili právě ekologičtější dopravu – jízdu na kole namísto využití aut. Kolo zároveň disponuje počítadlem aut, která projedou vedle něj. Tato data se poté dají využít pro zefektivnění infrastruktury.” -Astronomický ústav AV ČR / Fyzikální ústav AV ČR(3. místo a speciální ocenění: Nejoriginálnější nápad, oblast Doprava)

Zajímají vás jednotlivé projekty? Na tomto odkazu jsou dostupná videa jednotlivých týmů!

https://flipgrid.com/4052ff75


A jak hodnotí akci sami účastníci?

“Akce se mi líbila. Svým způsobem je to náročné a stresující, ale při časovém vymezení a nutnosti intenzivního soustředění vymáčknout při tom ze sebe co nejvíc a co nejlepší nápad je to pochopitelné.”
Středoškolský učitel

“Skvělý postup, který vede velmi rychle k prvnímu fungujícímu řešení a parta lidí ochotných pracovat ve volném čase, do večera, v týmové spolupráci.”
Středoškolský učitel

“Maker metoda by se dala použít k definování a řešení problémů v rámci některých vědeckých témat”
Vědec

“Skvělá organizace, moc jsme si akci užili”
Vědec

“Celkově se mi akce moc líbila – metoda, praktická podoba, týmová spolupráce… (jen škoda, že jsme nemohli být prezenčně…).”
Profesionál v oblasti vzdělávání


Seznamte se s mentory!

Jorge Sanabria
Mexiko

Gustavo Calderon
Mexiko

Ruy Cervantes
Mexiko

Ben Douek
Kanada

Seznamte se s facilitátory!

Jan Jirátko – ředitel Střední průmyslové školy Emila Kolbena Rakovník (s certifikátem Technical Collaborator in Maker Fundamentals)

Eva Kospachová – učitelka informatiky z Gymnázia J. S. Machara, Brandýs Nad Labem (s certifikátem Technical Collaborator in Maker Fundamentals)

Filip Zíka – učitel dronů ze Smíchovské střední průmyslové školy (s certifikátem Technical Collaborator in Maker Fundamentals)

Michal Beneš – učitel programování Střední průmyslové školy Emila Kolbena Rakovník (s certifikátem Technical Collaborator in Maker Fundamentals)

Vojtěch Kolařík – Programový developer ze společnosti Make More