Komenský by digitalizaci ve vzdělávání nejspíš lajkoval!
Týden inovací, největší událost svého druhu v ČR v oblasti umělé inteligence, pokročilých technologií a inovací, je v plném proudu a Středočeské inovační centrum samozřejmě musí být při tom! Ve středu 16.5. se v moderních prostorách CIIRCu v Dejvicích uskutečnil interaktivní seminář zaměřený na digitalizaci ve vzdělávání s podtitulem Komenský by lajkoval.
Po úvodním slově vedoucího Národního Průmyslu 4.0 při CIIRCu ČVUT Romana Holého a ředitelky Středočeského inovačního centra Rut Bízkové představila firma VR Musashi svůj projekt Czech Innovation Expo. Výstava prostřednictvím speciálních piktogramů seznamuje diváky s českou kulturou, s českými vynálezy a vědci. Například vynález kontaktních čoček. Když namíříte tabletem či chytrým telefonem na piktogram se staženou speciální aplikaci, rozhýbe se a ukáže proces vzniku vybraného vynálezu. Výstava vznikla ke 100. výročí vzniku Československé republiky a poprvé byla představena 18.4. v Berlíně.
Na domácí půdě CIIRCu představil Martin Kotek, zakladatel a prezident Asociace virtuální a rozšířené reality (AVRAR), možnosti využití virtuální reality ve vzdělávání. Na toto téma navázal herní designér David Vávra, který stojí za celosvětově úspěšným herním titulem Atentát 1942, který vznikl v univerzitním prostředí Filozofické fakulty UK, Matematicko fyzikální fakulty UK a Ústavu pro soudobé dějiny při AVČR. Zatímco většina her z prostředí války je zaměřena většinou „jen na střílení“, Atentát 1942 jde zcela jinou cestou. „Hra ukazuje válku a nacistickou okupaci z pohledu obyčejných lidí a existuje také ve speciální výukové verzi,“ dodává Vávra.
Marek Ondroušek, rovněž člen AVRARu a bývalý náměstek ministra průmyslu a obchodu, v jehož gesci byla i koordinace agendy elektronických komunikací a digitalizace, se zaměřil na digitalizaci a společnost. „Česká republika, ve srovnání s ostatními evropskými státy, nemá z digitalizace strach. Což je důležité, protože jakákoliv změna ve společnosti musí být podložena tím, že se jí lidé nebojí,“ uvedl Ondroušek a zdůraznil, že bez telekomunikační infrastruktury, která je stejně důležitá jako infrastruktura energetická, nebude možné naplno využívat veškeré nové technologie. Což může být tristní vzhledem k tomu, že 5. generace technologií klepe na dveře.
Kdo by si myslel, že další vystupující, kterými byli absolventi společně se studenty SSPŠ, budou ostříleným matadorům jen sekundovat, ten by se mýlil. Neotřelý a zapálený pohled mladých řečníků na digitalizaci ve vzdělávání byl až nakažlivý. Z ostrůvku „pozitivní deviace“, jak sami studenti nazývají svou almu mater, zavanul opravdu svěží vítr, který dává tušit, že nám roste generace světové úrovně nejen v oblasti IT, ale třeba i robotiky, či v oblasti virtuální a rozšířené reality. „V současnosti máme laboratoř s osmnácti výkonnými počítači s 18tiheadsety HTC, což je největší laboratoř v republice, kde v rámci výuky vyvíjíme obsah pro virtuální realitu,“ uvedl absolvent SSPŠ Michal Kalista. Na závěr pohovořil odborník na ICT Ondřej Neumajer o tom, jaký je reálný stav a jaké jsou potřeby trendy digitálního vzdělávání a co se děje ve školách.
Více na TYDENINOVACI2018.CZ