MENU

Big Dig Data pomáhají proměnit data ve zlato, a to s 90% úsporou času 

Velké množství dat je noční můra, máte-li je zpracovávat ručně. Když je ale zpracujete správně, představují obrovské bohatství. Proto přišla společnost Big Dig Data se softwarem, který jejich zpracování zkracuje z týdnů na hodiny. Navíc poskytuje dokonalý přehled o datech k řízení obchodních rozhodnutí. Na vývoji produktu se významně podílelo SIC. 

Přečtete za 6 min. 

Nejúspěšnější projekt Big Dig Data se jmenuje CELUS a pomáhá akademickým knihovnám, R&D firmám a vládním organizacím po celém světě. Tento unikátní software automaticky analyzuje klíčová data pro optimalizaci nákupu publikací a šetří tím institucím čas i peníze. „Současně tím pomáháme zpřístupňovat vědecké informace a vědeckou literaturu širšímu publiku,” říká k misi společnosti jeden ze zakladatelů Tomáš Novotný.  

Tomáš Novotný v sídle firmy Big Dig Data (foto: SIC)

Tomáš Novotný v sídle firmy Big Dig Data (foto: SIC) 

Na počátku překvapivě stála chemie 

Příběh společnosti Big Dig Data se začal psát během studia na Vysoké škole chemicko-technologické v Praze, kde se Tomáš Novotný setkal s Bedřichem Košatou, který byl jeho kantorem a později pak hlavním mozkem celého projektu CELUS. Kombinovaný obor chemická informatika ho naučil propojovat chemii se zpracováním dat, programováním a zjednodušováním procesů. Od začátku se proto společnost Big Dig Data pohybovala na pomezí vědy a informačních zdrojů. 

V roce 2018, po již úspěšné kariéře v oblasti poradenství pro chemický průmysl, založil Tomáš Novotný další společnost, tentokrát zaměřenou ryze na vývoj software. Na této cestě potkal i jeden velmi specifický problém vědeckých a univerzitních knihoven.  

Úspěchy Big Dig Data v číslech:

  • Meziroční růst obratu o více než 100 %  
  • Meziroční nárůst uživatelů o více než 100 %  
  • Mezi zákazníky patří 5 z 10 největších univerzit v USA  
  • Spokojenost předplatitelů služeb je 100 %  

Knihovnický problém 

Knihovny v ČR vynakládají na nákup elektronických zdrojů z různých oborů řádově desítky milionů korun ročně. To rozhodně není málo, proto je potřeba nakupovat smysluplně. Knihovníci potřebují vědět, jaké zdroje vědci a studenti pro svoji práci opravdu potřebují. A právě to byl kámen úrazu. Akademické knihovny se dlouhá léta potýkaly s pracným vyhodnocováním statistik využívanosti zdrojů. Potřebovaly mnohem sofistikovanější data-driven decision making.  

„Šokovalo nás, když jsme zjistili, že tento proces se stále řeší ručně. Zjistili jsme, že už třicet let se knihovníci potýkají s tím, že jednou ročně dostanou od vydavatelů periodik statistiky využívanosti v Excelu a pak tráví dva měsíce tím, že dávají dohromady tabulky a snaží se ta data nějakým způsobem ucelit a interpretovat,“ říká Bedřich Košata. 

Právě proto Tomáš Novotný a Bedřich Košata začali přemýšlet o nástroji, díky kterému by knihovny měly v ruce ucelená a přehledná data o využívanosti jednotlivých časopisů, periodik a všech možných souborů. Data, na jejichž základě se mohou rozhodnout, co budou nakupovat, a co ne. V pravou chvíli se do celé záležitosti vložila Národní technická knihovna (NTK), která se stala centrálním místem pro společný nákup elektronických zdrojů pro univerzity a akademické knihovny v ČR.  

Jak vznikal CELUS 

Na základě požadavků NTK začali v Big Dig Data vyvíjet software, který by automaticky analyzoval klíčová data knihoven. Během tohoto procesu zjistili, že zmíněný problém se netýká jen České republiky – totéž řeší celá řada univerzit a akademických knihoven po celém světě.  

Většina těchto institucí si musí nechat svůj rozpočet schvalovat zřizovatelem. Proto potřebují mít v ruce argumenty, proč žádají právě takovou částku, jakou žádají. Musí se mít o co opřít, musí mít data s argumentační váhou. A získat taková data je časově velmi náročné. 

„Následně jsme zjistili, že neexistuje žádné elegantní, easy to use řešení. O řešení tohohle problému se pokoušela celá řada hráčů před námi, ale vždycky tam bylo nějaké úskalí. Buď bylo řešení součástí obrovského drahého balíku, nebo tam dva měsíce probíhal nějaký onboarding a nastavování něčeho. Tohle všechno jsme chtěli odbourat,“ vysvětluje Tomáš Novotný.  

Povedlo se.  Vznikl nejúspěšnější produkt Big Dig Data – CELUS. Software, který pomáhá knihovnám optimalizovat náklady a knihovníkům být efektivnější. Zaměstnanci knihoven si pochvalují, že nemusí sedět týdny ponořeni v tabulkách a mohou se věnovat interpretaci dat. Že to, čemu se dříve věnovali týdny, někdy i měsíce, mají s CELUSem hotové za pár minut

„Jsme tu pro knihovníky a snažíme se udělat maximum pro to, aby jejich práce byla efektivnější, snadnější a dávala jim větší smysl. Nechceme dělat obchod, chceme řešit problémy knihovníků a celé jejich komunity,“ zdůrazňuje Tomáš Novotný. 

CELUS využívají knihovny, firmy s in-house R&D a vládní organizace po celém světě. Mezi nejvýznamnější ambasadory patří například University of Central Florida, Georgetown University nebo Philips. 

Přínosy SIC pro firmu Big Dig Data 

(díky programu INOvuj produkt) 

  • Vývoj nových funkcionalit softwaru CELUS  

>>> smlouva s národní knihovnou Kataru  

  • Vývoj softwaru pro odborné rešerše  

>>> posun firmy do B2C sektoru  

  • Účast na prestižním veletrh v USA  

>>> kontakt s potřebami zákazníků  

Inovace a vývoj vpřed díky SIC 

K úspěchu společnosti Big Dig Data dlouhodobě pomáhá také Středočeské inovační centrum (SIC). Tomáš Novotný k tomu říká: „Za jeho podporu jsme moc rádi, protože díky SIC můžeme CELUS zdokonalovat a vyvíjet i další produkty,” konstatuje Tomáš Novotný. „S finanční podporou SIC jsme se také mohli zúčastnit významného veletrhu v USA,“ dodává Bedřich Košata. Právě díky účasti na konferencích a veletrzích mohou Big Dig Data zůstat v kontaktu s novinkami oboru i s aktuálními potřebami komunity. 

Díky podpoře SIC se mohou Big Dig Data posouvat stále dopředu. Aktuálně třeba ladí modul na bázi strojového učení, který uživatelům poskytne i předpověď budoucích trendů. Od úplně nejjednodušší našeptávací analýzy ve smyslu: časopis, který právě kupujete, čtou lidé na 10 dalších univerzitách, podívejte se i na další periodika, která tito lidé čtou…, až po sofistikovanější kombinace všech možných faktorů. 

S přispěním SIC právě Big Dig Data vyvíjí inovativní nástroj, který se zaměřuje na odborné rešerše. Firmám usnadní zpracovávání informací, ale využívat ho mohou i běžní lidé, kterým pomůže vybudovat třeba knihovničku článků, třídit je a agregovat zdroje. Tímto krokem se Big Dig Data posunou z B2B i do B2C sektoru, a jak dodává Tomáš Novotný, pomohou zpřístupnit dostupné informace širokému publiku. 

Text vznikl ve spolupráci s agenturou Včeliště.