MENU

7 nejzajímavějších výroků letošní konference INNOFORUM

Druhý ročník konference INNOFORUM přinesl příběhy českých firem, které díky inovacím dobývají svět, diskuzi na téma proč potřebujeme inovovat, podporovat vědu i diverzitu, ale také kritiku zajetého systému. Lidé na pódiu se zaměřili na inovace, udržitelnost i duševní zdraví. Pojďte si s námi projít to nejzajímavější, co zaznělo.

„Nedokážeme si představit lepší místo pro inovace než ČR“

Pavel Brůžek ml., CEO Draslovka Holding, účastníkům odhalil cestu této české společnosti od lokální firmy ke globálnímu hráči. Inovace ve společnosti znamenala nejen vznik nové technologie, ale také změnu mindsetu. 
„Musíme mít jiný podnik,“ uvědomili si a začali se podle toho chovat – Draslovka prošla změnou firemní kultury i přístupu k inovacím a globálnímu trhu. Jak ale Pavel Brůžek zdůraznil: „Nedokážeme si představit lepší místo pro inovace než ČR.“

„Jediná šance jak uspět je totální disrupce“

Panelová diskuze pod vedením Tomáše Drahoňovského přinesla konstruktivní kritiku toho, proč Česko, potažmo Evropa, v inovacích zaostávají. Vít Šubert, Founder Unicorn Attacks, uvedl: „Můžeme si za to z velké části jako kontinent sami. Jediná šance, jak uspět, je totální disrupce.“ 

Dobrá zpráva, která při diskuzi zazněla, byla určitě informace o tom, že v budoucnosti bude byznys stále o lidech. Jen ne vždy vás inovacemi provede stejný tým, jaký vám ve firmě sedí teď…

„Udržitelnost není zelená agenda“

Při diskuzích, zda chceme, nebo nechceme udržitelnost, se podle Soni Klepek Jonášové, zakladatelky INCIEN, často zapomíná na základní výrobní faktory (práce, půda, kapitál): „Posledních 100 let věnujeme extrémní pozornost kapitálu,“ uvedla. Cirkularita a udržitelnost proto není nový koncept, ale navrácení pozornosti ostatním faktorům a musí dávat dokonalý byznysový smysl. 
Ale pozor: „Udržitelnost není zelená agenda,“ jak Klepek Jonášová zdůraznila, ale propojení a připravenost na nefinanční rizika. Jak jsme mohli vidět v posledních 5 letech, volatilita cen nebo krize dodavatelského řetězce není nic nereálného.

„Velcí hráči vás budou chtít koupit, nebo zničit“

„Jakmile začnete růst a ukazovat se, velcí hráči se na vás budou koukat. Buď vás budou chtít koupit, nebo vás budou chtít zničit,“ představila své zkušenosti Alexandra Kala, zakladatelka Profimed. Ochranou je v takovém případě podle ní patentová ochrana. Proto pokud pracujete na produktu, který využívá vědecké poznatky, patent doporučuje. Je s tím však spojené i určité riziko.

„Nejdůležitější fáze je vysvětlovat vědecké poznatky, a to tak, aby vám zákazníci i distributoři rozuměli a zároveň jste zůstali profesionální,“ poradila Kala. Dostatečně unikátní patent je podle ní jednak obranou proti velkým hráčům, jednak skvělým marketingovým nástrojem. 

„Systém je slabý v mnoha místech“

Zrcadlo nastavovali společnosti i další panelisté, kteří diskutovali na téma vědeckých startupů a spin-offů. Všichni se shodli na tom, že v Česku chybí vědcům povědomí o tom, jak funguje komercializace. Vzniku spin-offů často brání i univerzity, které mají požadavky na velký podíl bez adekvátní protihodnoty. 
„Systém je slabý v mnoha místech,“ uvedl Tomáš Mikolov, expert na AI, a doplnil: „Potřebovali bychom více kapitalismu, více meritokracie a méně byrokracie.“ Podle moderátora diskuze Petra Šídla zase české vládě chybí měřitelné cíle, podle kterých bychom vyhodnocovali úspěšnost vědy a výzkumu. Jak ale dodal, situace se zlepšuje a zatímco dříve nikdo v akademické sféře nevěděl, co je to startup nebo spin-off, dnes již lidé vědí.

„Ženy často čekají, až si někdo všimne jejich nápadu“

Princip vzniku inovací ve své části popsala Dita Formánková, zakladatelka Czechitas. Jako hlavní aspekty vidí například zvídavost, experiment nebo adaptabilitu. Upozornila také na to, že ženy a muži přistupují k výzvám jinak: „Ženy často čekají, až si jejich nápadu někdo všimne.“ Abychom se jako společnost nepřipravovali o inovace a nové pohledy na problémy, potřebujeme ženy více zapojit. Jak? Formánková vidí cestu ve vytváření bezpečného prostoru, který je podle ní prerekvizita pro vznik inovací.

„O co nám jde?“

INNOFORUM 2025 nabídlo také diskuzi na téma duševního zdraví, na které mnoho firem a startupů stále zapomíná. Podle čeho ale vyhodnocovat, jak na tom naši zaměstnanci jsou? Prof. Jiří Horáček, ředitel NUDZ, dal všem účastníkům zdánlivě jednoduchou radu: „Myslím, že pomůže, když si každý z nás i firma položíme otázku O co nám jde? v našich životech a v byznysu.“ 

Jeho myšlenku i fakt, že jednoduchá řešení jsou často ta nejtěžší, podpořily také Kateřina Šédová, lékařka a zakladatelka Loono a psycholožka a psychoterapeutka Eliška Remešová, které uvedly, že je důležité říkat ne, resp. že se potřebujeme naučit žít pomalu.

Co je tedy receptem na inovace?

Pojďme si shrnout, co je podle vystupujících na INNOFORUM 2025 receptem na inovace.

  • Několikrát zaznělo slovo mindset – ať už v souvislosti s tím, že nemůžeme dělat věci stále stejnými postupy nebo potřebujeme být otevření novým nápadům a lidem.
  • Inovace musí dávat byznysový smysl – ať jde o udržitelnost nebo nový vědecký poznatek, bez opory v reálném životě zůstane jen u nápadu.

Pro inovace potřebujeme také bezpečné prostředí, a tím myslíme prostředí, kde není špatně se ptát nebo dělat chyby, ale také mentální bezpečí. Zkrátka pokud se nebudeme cítit dobře, nevzniknou nové věci.

Konferencí to nekončí. Nalaďte se s námi na vlnu inovací naplno!

INNOFORUM 2025 je za námi, každopádně chceme podporovat vznik inovací a přenos zkušeností s jejich uváděním na trh i během roku. Spustili jsme proto komunitu INNOFORUM, která se bude pravidelně setkávat na menších tematických akcích a jejíž členové mají možnost se vzájemně inspirovat a propojit.

Buďte u toho s námi:

STÁT SE SOUČÁSTÍ KOMUNITY INNOFORUM